Life Progress

Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie Angel and Memorial tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Thursday, October 23, 2008

Dah Scan Baby??Baby Apa??


Entry kali ni..just nak sembang-sembang jer....But masih lagi bercerita pasal pregnant women...

Soalan yang saya biasa tanya orang dulu mesti jantina baby...tanya dah scan atau blum, but skang giliran saya lak kene tanya...so skang ni dah masuk 26 minggu, dan jawapan nya pun dah ada..."dah...baby gurl..Insyaallah..."

Cuma yang aku terfikir sekarang...kenapa ramai pasangan yang mahukan anak lelaki jadi anak sulong? Kenapa tak anak perempuan? Untuk teman ayah main bola ker? Atau teman ayah main PS2 macam my husband.. :D
Tapi rata-rata jawapan semuanya cakap supaya boleh membimbing adik-adik...betul ker? Kalo anak perempuan tak boleh membimbing ke? Nasib baik lah dunia skang atau negara kita tak amalkan amalan buang anak perempuan kn....kalo tak sian ibu mengandung....letih-letih gendung baby 9 bulan 10 hari..tahu2 kene buang...tak pun macam dokumentari yang pernah saya tengok kat tv..diorang pelihara anak perempuan dalam kandang tuk dimakan..kan pendalaman negara China kalo tak silap....

Pada saya, membesar sebagai anak perempuan dalam 3 adik beradik dan menjadi satu2nya anak perempuan dalam keluarga yang sederhana...sebenarnya anak perempuan pun boleh membimbing...betul tak...boleh tolong buat kerja rumah...rasanya lebih cermat jaga adik2... :D
kalo tgk kat sekolah sekarangpun byk ketua pengawas sekolah tu perempuan...pemidato sekolah...dan sebagai salah seorang bekas "ahli forum remaja sekolah" yang agak aktif majoriti adalah perempuan...


Tapi kata orang jaga anak dara cabaran besar....tambah pulak dalam keadaan dunia yang semakin membangun..manusia makin hilang rasa peri kemanusiaan....budak2 pun jadi mangsa...malahan lagi teruk dari mangsa dewasa...pada saya cabaran itu bermula apabila lahirnya permata hati kita ke dunia ini...kes budak hilang sekarang ni tak kira jantina..tak kira miskin kaya...dah jadi masalah negara...besar cabaran kita nanti kan....Dulu masa kita kecik, bebas je nak kemana2..main bola ngan kawan2 lelaki...mandi sungai...sekarang ni semua kene teliti dari awal sampai akhir...sebab bila terjadi sesuatu masing2 nak salah kan orang lain...

Kadang2 saya terfikir...ada ke masa tuk kita pantau semua pergerakan anak-anak?Sedangkan dalam hari bekerja atau kehidupan sekarang pun masa masih tak cukup2?Bila terjadi ada juga yang bersuara " mak bapak skang sibuk cari duit...." Tapi kalo tak cari duit macam mana nak hidup...Dulu sekolah rendah kita dapat 40sen dah mewah n kenyang...cuba sekarang ni..bagi 40sen...mesti anak kelaparan...Takutnya memikirkan cabaran akan datang...walaupun permata hati masih lagi dalam rahim ni...

Ucapan terima kasih yang tak terhingga buat kedua ibu bapa yang membesarkan saya...walaupun hidup tak semewah mana, tapi rasanya takde apa2 yang saya kempunan masa zaman kanak-kanak dulu...mudah-mudahan berkat doa ibu bapa kita...kita mampu besarkan anak-anak kita macam mereka...jauh dah saya repek kan...Kesimpulannya rezeki yang Allah bagi, tak kira lelaki atau perempuan anak kita...Cabarannya tetap ada...Dan masing-masing Insyaallah boleh membimbing saudara masing-masing...Amin....Insyaallah...

No comments: